Savoir-vivre w pracy za barem

Bar to miejsce tętniące życiem, w którym każdego dnia musimy sprostać oczekiwaniom naszych gości, a przy tym doskonale współpracować z pozostałymi członkami naszego zespołu. Wymaga to od nas nierzadko rozwiązywania konfliktów, ustalania kompromisów, zabierania stanowiska w wielu trudnych sytuacjach, czy też umiejętnego dostosowywania się do zasad, jakie panują w naszym lokalu. Dlatego też nie bez przyczyny jednym z podstawowych wymogów wobec pracowników barowych, obok posiadania kompetencji zawodowych, są wysokie zdolności interpersonalne, ogłada i kultura osobista. Na szczęście jednego i drugiego można się nauczyć. Oto kilka fundamentalnych reguł savoir vivre w pracy za barem.

Punktualność

Ta cecha to absolutna podstawa. Praca za barem działa na zasadzie systemu połączonych naczyń. Jeśli zawiedzie jedna osoba, to konsekwencje mogą ponieść wszyscy, a w krytycznych momentach może zapanować chaos, który odczują także nasi goście. Dlatego punktualność to oznaka nie tylko naszego respektu do reszty załogi i ich ciężkiej pracy, ale także ułatwianie sobie życie. Dobrą praktyką, jest zaczynanie pracy 10 minut wcześniej. Poza dobrym spojrzeniem szefa, pozwoli nam to na spokojniejsze wdrożenie w pracę, a w przypadku wystąpienia jakiś niedociągnięć na ich poprawę.

Higiena i odpowiednia ubranie

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, a oparte jest ono zwykle na tym, jak widzą nas nasi goście. Pomięta koszula, czy nieodpowiednia fryzura mogą sprawić, że już od początku sprawimy wrażenie osób mało profesjonalnych. W konsekwencji może się to przełożyć także na bardziej negatywny odbiór innych składowych naszej pracy, takich jakich np. przygotowane przez nas koktajle. Z drugiej strony odpowiedni wygląd, może wpłynąć na nasz bardziej pozytywny odbiór prze klientów w przypadku popełnienia jakiegoś błędu, w szczególności dotyczy to osób rozpoczynających swoją karierę w branży gastronomicznej, które popełniają ich jeszcze stosunkowo dużo.

Odpowiednie nastawienie do klienta i do pracy

Nasza ciężka praca, czy ogromne doświadczenie zawodowe, znaczą tak naprawdę niewiele, jeżeli każdej zmiany nie rozpoczniemy i nie zakończymy z uśmiechem na twarzy. Gorszy dzień, obsługa klienta nie znającego podstaw dobrego wychowania, czy też wystąpienie niespodziewanych problemów. Szczególnie w takich momentach pozytywne podejście do pracy, cierpliwość, opanowanie i wyrozumiałość potrafią czynić cuda.

Powitanie

Godziny szczytu są to momenty bardzo newralgiczne. Z jednej strony pracujemy znacznie ciężej niż w innych godzinach funkcjonowanie baru, z drugiej poziom zadowolenia klientów bywa znacznie niższy. W tych sytuacjach doskonale widać jak istotne jest powitanie naszych gości. Nawet już wspomniany wcześniej uśmiech, krótkie spojrzenie w stronę klienta i skinienie głową sprawia, że już na wejściu czują się oni obsługiwani, a wydłużony czas oczekiwania bywa, że nie ma już większego dla nich znaczenia.

Gościnność i obsługa klienta

Czasem bywa źle interpretowana. Nie polega ona na spełnieniu WSZYSTKICH wymagań naszych gości, ale otwartości na spełnienie tych, które mieszczą się w ramach zasad i możliwości naszej działalności. Gościnność to także dostarczenie najlepszej możliwej jakości oferowanej przez nas obsługi, nawet w sytuacji, gdy początkowe oczekiwania naszego klienta są niższe.

Szanowanie hierarchii organizacyjnej

Hierarchia organizacyjna w dużej mierze zależy od wewnętrznych norm, do których musimy dopasować nasze zachowanie w pracy. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z podwładnym czy przełożonym, powinniśmy odnosić się do niego z szacunkiem.

Istotne jest także akceptowanie decyzji podejmowanych przez naszych przełożonych, nawet w sytuacji gdy na daną sprawę patrzymy w inny sposób.

Rozmowy z innymi pracownikami

Bardzo istotną rzeczą jest utrzymywanie dobrych relacji z naszymi współpracownikami. Często fundamentem takich relacji są rozmowy prowadzone w pracy. Rozmowy takie nie powinny wpływać jednak na efektywność naszej pracy, nie powinny być prowadzone przy kliencie, a ich tematem nie powinny być domowe problemy, relacje z innymi pracownikami, czy firmowe plotki.

Stereotypy i uprzedzenia

W pracy za barem nie ma najmniejszego miejsca nasze uprzedzenia co do płci, rasy czy religii. Za równo chodzi tu o kontakty z klientami, jak i współpracownikami. Należy również być bardzo powściągliwym i unikać tematów, które potencjalnie mogą być zalążkiem do wywołania konfliktu, jak np. polityka, czy ulubiony klub piłkarski.

Utrzymywanie kontaktów z klientem wyłącznie na stopie zawodowej

Przy obsłudze klientów należy zawsze pamiętać o utrzymywaniu wyłącznie profesjonalnej relacji klient-sprzedawca. Powinniśmy unikać tematów osobistych, a w szczególności niedopuszczalne jest dopytywanie o nie naszego gościa.