Historia destylarni Glenfiddich

Historia destylarni Glenfiddich jest nierozerwalnie związana z osobą Williama Granta. William urodził się w Dufftown w 1839 roku i jako młodzieniec rozpoczął pracę w gorzelni Mortlach. Poznał tam wszystkie tajniki procesu wytwarzania whisky i chociaż nie był zbyt zamożną osobą, to z ogromną determinacją oszczędzał każdego pensa, aby w przyszłości otworzyć swój zakład. Po latach ciężkiej pracy uzbierał w końcu 120 funtów, za które był w stanie zakupić używane urządzenia destylacyjne z zakładu Cardhu (po negocjacjach ostateczną cenę ustalono na 119 funtów i 19 szylingów).

W 1886 roku Grant wydzierżawił kawałek ziemi i wraz z całą rodzinę (żoną, siedmioma synami i dwiema córkami) rozpoczął budowę destylarni. Do pomocy zatrudnił tylko dwóch fachowców – murarza i cieślę. Koszt całego przedsięwzięcia zamknął się w kwocie 650 funtów. W dzień Bożego Narodzenia 1887 roku rozpoczęto destylację, z której uzyskano 22 galony alkoholu.

W sprzedaży swojej whisky Williamowi pomógł nieoczekiwanie pożar, który wybuchł w pobliskiej gorzelni Glenlivet. Wskutek spowodowanych zniszczeń gorzelnia ta nie była w stanie sprostać wszystkim swoim zamówieniom, przez co części swoich odbiorców polecała konkurencyjną whisky Glenfiddich. Wkrótce w produktach Granta zasmakował także William Williams, blender z Aberdeen, czego efektem było nawiązanie bliskiej współpracy oraz otwarcie destylarni Balvenie, co miało miejece w 1892 roku.

W kolejnych latach firma Granta zdecydowała się na zestawienie blendów oraz rozwinięcie własnej sieci dystrybucyjnej z pominięciem hurtowników i agentów. Z tego względu utworzono w 1903 roku spółkę William Grant & Sons. Początkowo sprzedaż bezpośrednia nie dawała najlepszych rezultatów. Wysłani do Glasgow syn Charles i jego zięć Gordon w ciągu 6 tygodni, mimo niezliczonych wizyt w hotelach i restauracjach, zdołali sprzedać zaledwie kilkanaście butelek. Upór i ogromna determinacja spowodowały jednak, że już po dziesięciu latach firma William Grant & Sons dysponowała przedstawicielstwem w trzydziestu krajach.

William Grant zmarł w 1923 roku, w wieku 83 lat, pozostawiając świetnie prosperującą firmę. Jednak jego spadkobierców również cechowało bardzo odważne i dalekowzroczne podejście. Przykładem na to były czasy amerykańskiej prohibicji, w których gorzelnia Glenfiddich produkowała whisky pełną parą, aby mieć wystarczające zapasy na zaspokojenie popytu rynku po jej uchyleniu.

W kolejnych dekadach destylat Grantów był używany głównie do zestawienie blendów. Sytuacja ta zmieniła się dopiero na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. W 1957 roku firma wprowadziła butelki o trójkątnym przekroju, co, jak pokazał czas, okazało się znakomitym posunięciem (trzy ścianki miały symbolizować harmonijny mariaż szkockiej wody, jęczmienia i powietrza). Z kolei w 1963 roku bracia Charles i Sandy Grant Gordon, spadkobiercy Williama, podjęli nowatorską decyzję o sprzedaży single malta poza Szkocją. Pomysł ten okazał się wielkim sukcesem, dzięki któremu już wkrótce whisky Glenfiddich znana była niemal na całym świecie, a jej sprzedaż rosła w tempie lawinowym. Wielki sukces destylarni dostrzegła także królowa Elżbieta, przyznając jej odznaczenie za wybitne osiągnięcia eksportowe.

W 1969 roku Glenfiddich po raz kolejny zapisała się w historii szkockiego przemysłu gorzelniczego jako „pierwszy”. Oto bowiem w tym roku po raz pierwszy w Szkocji otwarto Visitor Centre (w 2005 roku zainwestowano około 1,7 miliona funtów w jego odnowione i rozbudowę).

Popularność i rosnąca sprzedaż whisky z Glenfiddich oznaczała konieczność rozbudowy zakładu. W 1974 roku zainstalowano 16 nowych alembików (wszystkie były wiernymi kopiami urządzeń kupionych przez Williama Granta z Cardhu). Obecnie wszystkich aparatów destylacyjnych jest aż 31, a destylaty dojrzewają w kilkudziesięciu magazynach. Na miejscu działa także rozlewnia.

Warto również wspomnieć, że Grantowie jako pierwsi dostrzegli atuty wynikające ze sprzedaży whisky single malt w sieci sklepów wolnocłowych i okazali się przy tym pionierami na polu prezentacji trunku, oferując go w eleganckich metalowych etui i tekturowych tubach.

W chwili obecnej Glenfiddich jest najlepiej sprzedającą się whisky single malt na świecie, z ok. 20% udziałem w rynku ok. 20% i dostępnością w blisko 180 krajach. Firma nadal pozostaje w rękach rodziny założycielskiej, a za jej zarządzenie odpowiada piąte pokolenie. Na uwagę zasługuje również fakt, że w całej historii firmy, zaledwie sześć osób sprawowało funkcję master blendera.

Samo Glenfiddich w języku gaelickim oznacza “dolinę jeleni”.